Sivut

tiistai 23. lokakuuta 2012

Ihana Kreeta

Perjantaina pääsin aamulla koulusta ja ruvettiin tukka putkella siivoamaan, tiskaamaan, pesemään pyykkiä ja pakkaamaan. Torstaina ei oikein ollut intoa tehdä noita kaikkea, koska tursajaiset oli ollut edellisenä päivänä... Perjantaina kyllä kadutti torstain tekemättömyys, kun otsa hiessä sai ahkeroida sen eteen, että saisi sitten matkalta kotiutua puhtaaseen kotiin. Ehdittiin kuitenkin tehdä kaikki asiat ja niin lähdettiin kohti Härmää siinä yhden maissa Ollin kaverin kyydissä. En muista yhtään mihin se aika meni tuona päivänä, mutta pian kello olikin jo seitsemän ja ruvettiin tekemään lähtöä Helsinkiin Ollin, Ollin isän ja äitin sekä Leon ja Mian kanssa.

Matka oli tosi pitkä, väsytti ihan hirveästi, mutta mä en luottanut niin paljoa Ollin, joka oli kuskina, hereillä pysymiseen, että olisin uskaltanut ite nukahtaa, joten mä valvoin Ollin kanssa sinnikkäästi, samalla kun Mia ja Leo nukkui tyytyväisinä takapenkillä...

Tämän voimalla!

Tässä kohtaa oltiin jo aika lähellä lentokenttää

Päästyämme vihdoin ja viimein lentokentälle, jouduttiin kuitenkin odottaa vielä 3 tuntia lentokonetta... Torkahdin ehkä vartiksi lentokentän penkeille, muuten vaan odoteltiin ja istuskeltiin. Viiden maissa päästiin lentokoneeseen ja saatiin ruveta nukkumaan tosi mukavassa asennossa (not). Neljän tunnin päästä rupesi jo ikkunan läpi mukavasti lämmittämään, kun laskeuduttiin Kreikkaan. Voi miten lämmintä olikaan, kun tultiin lentokoneesta ulos, vaikka oli vasta aamu.  Kalasteltiin meidän matkalaukut hihnalta ja lähdettiin linkalla kohti meidän hotellia, Meniaa.

Lentokoneessa saatiin aivan hirveää ruokaa, joten kun pääsimme Hotellille, oli nälkä jo suuren suuri. Lähdettiin siis aivan ensimmäisenä syömään. Pienen kävelymatkan päästä löytyikin kiva ravintola, josta käytiinkin reissun aikana monenmonta kertaa hakemassa maailman herkullisimmat gyros-pitat, joista en koskaan muistanut ottaa kuvaa, sillä ikinä ei mennyt kauaakaan kun ne oli jo hotkittu. Ihan ensimmäisenä mä kuitenkin kokeilin pasta bologneseä, joka oli kuitenkin aika pettymys, koska siinä ei ollut juustoraastetta päällä, ja muutenkin.

Kun päästiin takaisin hotellille, vaihdettiin nopeasti kevyempää päälle ja mentiin ihan hotellin vieressä olevalle rannalle aurinkoon nukkumaan rankan matkustamisen jälkeen. Onneksi ekana päivänä tuuli kevyesti, ettei ollut aivan tukahduttavan kuumaa. Mutta ärsyttävä Leo teki kokoajan tinkiä, esimerkiksi toi ravun raadon mun päälle kun mä nukuin!! Kostonkierre jatkuikin sitten koko matkan ajan.

Illemmalla lähdettiin taas kylille kiertelemään ja syömään. Yhden ravintolan sinnikäs sisäänheittäjä sai meidät ravintolaansa, jossa mä kokeilin lihapullia. Ei ollut aivan niin hyviä kuin "Suomen" lihapullat mutta hyviä silti. Oli kivaa, kun saatiin vielä ilmaiseksi jälkkärit - jäätelöä ja hedelmiä. Niin tehtiinkin melkein joka ravintolassa, ei vaan Suomessa oo tuollaista...!

Ei kai tästä kuvasta vaan huomaa sitä, etten oikein tykkää olla kuvattana ilman meikkiä...? :D

Illalla käytiin vähän vielä herkuttelemassa vohvelilla kera jäätelön ja suklaakastikkeen. Ei ollut ihan namnamnamia, mutta ihan namia silti.

Kun palattiin hotellille, kuului ihana tunnelmallinen heinäsirkkojen soitto. Mä luulin aluksi ihan tosissani että ne äänet tulee jostain kaiuttimista, mutta kyllä se kuulemma tuli ihan oikeasti heinäsirkoista.

Siinä yksi heinäsirkka tunkemassa meidän huoneeseen!

Melkein kaikki päivät kulki tuon saman ihanan kaavan mukaan: herääminen -> aamupala -> auringonottoa/uimista -> ruokaa -> auringonottoa/uimista -> laittautumista -> ruokaa -> shoppailua -> nukkumaan. Ei siis paha ollenkaan, olisin voinut elää noin kauemmankin aikaa!

Tää aamupala annoskoko oli kyllä justiin sopiva mulle, koska mä oon ihan hullun nälissäni aina aamuisin. :D

Näin sitä otetaan rennosti :)

Toisena päivänä tämä arkajalka teki yhden hurjimmista asioistaan elämässään:

... kävelin tonne kivikon päähän asti nähdäkseni merisiilejä!? Mä pelkäsin niitä elukoita kuollakseni koko reissun ajan, mutta tein silti niiden takia jotain noin hullua! Tossä kuvassa se ei näytä niin pitkältä matkalta, mutta se oli ihan kauhiaa! En muista koska viimeksi olisin pelännyt itteni puolesta niin paljon, hahah. Puristin Ollin käden ihan valkoiseksi, kun Olli mua auttoi hyppimään ja kipuamaan kiveltä kivelle. Siellä ne mustat piikkipallot oli kivikoissa kiinni ja mä sain kylmiä väreitä niiden näkemisestä...

Illemmalla kiivettiin korkealle kattelemaan vähän paikkoja ja ylläripylläri syömään... :) Oli kyllä hienot maisemat siellä, vaikka mä narisin ja marisin siitä, kun kokoajan kiivettiin korkeammalle ja korkeammalle, vaikka siinä kuumuudessa olisi vähempikin riittänyt. Mutta oli se vaan sen vaivan arvoista! (Tyhmä minä, en ottanut maisemista kuvia...)

Samana iltana kokeiltiin paikallista baaria, jossa Olli kokeili mojitoa ja mä kokeilin jotain naisen unelmaa, joka oli namia! Siellä oli yllättäen suomalaisiakin lauluja laulettavana karaokessa ja minähän lauloin rakkaudella "Hölmö rakkaus" - biisin Ollille, hahaa!

Joka päivä lämpötila huiteli siinä 25 asteessa varjossa. Ei paljoa pitkiä kalsareita tai takkeja tarvinnut, vaikka olin sellaisetkin varannut mukaan kylmeneviä iltoja varten. Iltamyöhäänkin tarkeni aivan hyvin hellemekolla. Paikalliset kertoi, että oltiin onnekkaita, kun tultiin tuohon aikaan lomalle, koska yleensä tähän aikaan edes siellä ei ole ollut noin lämmintä ja hyvää säätä. Muutenkin oli kiva, kun ei ollut enää niin kauhiasti porukkaa siellä, koska sesonki oli loppumaisillaan. Siitä johtuen kaupoissa oli myös kivoja alennuksia.

Kolmantena iltana kiivettiin taas vähän korkeammalle ja kokeiltiin Panorama-ravintolaa, joka jäi ehkä parhaimmin mieliin kaikista ravintoloista, koska siellä oli maailman parasta valkoviiniä!! Olisi pitänyt kysyä tarjoilijalta mitä merkkiä se oikein oli... Siellä kokeilin pakollista aitoa kreikkalaista salaattia. Mun makuun liikaa tomaattia ja liian vähän fetaa, mutta kyllä se oli ihan hyvää sekin.

Päätettiin ruuan jälkeen käydä vielä meidän hotellin omassa ravintolassa juomassa yhdet. Siellä töissä oleva hauska tarjoilija piti aina meille seuraa ja kiusasi Leoa. :D Ja hän kertoi etsivänsä vaimokseen sinisilmäistä suomalaistyttöä, vinkvink! Kreetalla oli kyllä ihania työntekijöitä ravintoloissa yms, ne oli niin ystävällisiä ja aina muisti meidät. (Kassatädit oli kyllä tympeitä).

Neljäntenä päivänä (puoli väli jo!) tehtiin taas noita perusjuttuja ja kirjaimellisesti palloiltiin. Mian pikkusisko oli laittanut Mian reppuun mukaan tennispallon siltä varalta, jos meille tulee tylsää. Sillä oli kyllä kivaa käyttöä, kun heiteltiin sitä vedessä.

Pallopallopallo!

Pisamatkin löysivät taas paikkansa naamastani!

Mia ja Leo oli menossa sellaiselle venereissulle, johon mekin lähdettiin sitten mukaan Ollin kanssa. Seilattiin sellaisella pienellä paatilla kiertelemään vuorta, joka näkyykin tuossa tämän postauksen ihan ensimmäisessä kuvassa. Siellä tarjoiltiin hedelmiä ja valkoviiniä. Vuorella eli 80-100 villivuohea, joista nähtiinkin pari kipalesta. Pysähdyttiin kahteen eri paikkaan, missä sai käydä snorkkeloimassa. Mä en sitä uskaltanut tehdä, koska jalat ei yltänyt pohjaan, yhyhyyy! Mä kyllä oikeasti meinasin, olin jo meressä, mutta joku lapsi huudahti, että meren pohjassa näkyy merisiili! Arvatkaa kuinka nopiaa mä olin sen jälkeen takaisin veneessä? Tyydyin sitten vaan katselemaan muiden ilakointia ja ottamaan kuvia.

Otin jostain random pojasta paljon kuvia, kun luulin sitä Leoksi! :D Se katto mua vähän oudosti kun nousi tuolta veneeseen...

x)

Reissuun kuului myös mahdollisuus saada mustekala iholle. Sitä mä odotinkin eniten koko reissussa, mutta kun se sukeltaja kaivoi ne mustekalat sieltä pussistaan meinasin jo jänistää... Leoon mustekala tarttui niin tiukasti kiinni, että se teki fritsut. :D Niistä lonkeroista kuului kyllä hauska lätinä ja litinä kun niitä yritti irrottaa. Lopuksi sukeltaja pudotti mustekalan Leon housuihin, hahaa. Sukeltaja oli saanut saaliikseen myös merisiilejä (hrrrr..) ja jotain simpukoita. Se yks merisiili lipsahti siltä sukeltajalta ja se putosi jonkun suomalaisnaisen varpaille ja sen varpaaseen jäi pari piikkiä! Mä olisin varmaan jo ollut sekaisin kauhusta ja itkenyt hulluna samassa tilanteessa...

Ei se halua päästää irti!

Viidentenä päivänä taas otettiin vähän lisää aurinkoa. Tuttuun tapaan lähdettiin myös illalla kiertelemään kyliä, tällä kertaa menimme minigolffaamaan, joka oli mun ensimmäinen kerta (jos aapeli.comia ei lasketa) ja se oli yllättävän hauskaa. Enkä mä ollut edes huono, nimittäin voitin Ollin isän! Olli perhana vei voiton! mutta mä olin ainut joka pääsi viimeisen radan läpi. ;) Siellä oli kans paljon turhanpäiväisiä kolikkopelejä, joista varsinkin pojat oli innoissaan.

Pinkki pallo <3

Leo ja Mia sai meidät houkuteltua vielä yhteen hienoon kierrätys baariin, vaikka oltiin jo menossa hakemaan gyros-pitat ja sitten nukkumaan. Siellä istuttiin iltaa monta tuntia, koska Olli ei raaskinut lähteä sieltä pois, kun siellä oli niin kiva tarjoilija, joka toi meille ilmaiseksikin juomia... :D Oli muka niin pakko tilata sen mieliksi vähän lisää kaljaa ja ouzoa! Sitten kun sieltä lähdettiin ja oltiin nälkäisinä hakemassa vihdoin ruokaa, se paikka oli mennyt kiinni, nouuuu...!

Tarjoilija halusi ottaa meistä kuvan

Kuudentena päivänä otin vihdoin oikean asiakseni hommata tuliaiset ja lähettää kortit. Nopeasti ne löytyivätkin, unohdin vaan ottaa niistä kuvat ennen kuin luovutin ne saajille, hupsis.. Meidän oli tarkoitus tuona päivänä lähteä kattelemaan vähän Haniaa, mutta Kreikassa oli joku lakko, joten linkat eivät kulkeneet. Otettiin sitten vaan rennosti, tällä kertaa enimmäkseen hotellin altailla. Olli yritti opettaa mua uimaan muullakin tavalla kuin koira-tyylillä, mutta ei siitä yllättäen tullut mitään. :D  Luettiin myös vähän maanantain tenttiinkin!

Pelottava vesipeto!

No eikä oo... <3

Mun oli pitänyt koko matkan ajan maistaa kreikkalaista perinneruokaa, moussakaa. Tajusin, että oli jo toiseksi viimeinen ilta, joten päätin sitä vihdoin maistaa. Oli pahaa, yök... Hävetti kun tarjoilijakin kysyi, että enkö pitänyt siitä, kun söin väkisin pari haarukallista. Onneksi edes Olli oli oikein tyytyväinen pippurisoossi naudanlihapihveihinsä. :)

:x

Seitsemäntenä eli viimeisenä päivänä oli jo vähän huonompi sää. Aallot vaan myrskysi meressä ja pilviä oli paljon taivaalla. Tuollaisena päivänä oli siis hyvä lähteä Haniaan, jonne oli sellaiset 10 km. Linkka oli niin täynnä, että jouduttiin seistä. Sääkin oli jo parantunut siinä vaiheessa, eli oli pikkaisen kuuma täyteen tungetussa linkassa... Haniassa oli tosi paljon kivoja kapeita kauppakatuja, josta löytyi vielä viimeisemmätkin tuljaiset. Ja voi miten ihana kauppa siellä olikaan! Myynnissä oli paljon sellaista muka vanhanaikaista tavaraa, esim. Betty Boop ja Marilyn tuotteita! Sieltä mä ostin itselleni kaksi magneettia ja iskälle tuliaisiksi sellaisen vanhanaikaisen moottoripyörä metallikalenteritaulun. Olisin voinut ostaa koko kaupan tyhjäksi.

Ostin myös kahdella eurolla tälläisen ihanan pinkin possun...

... ja kun sen heittää kovaa tasaiselle pinnalle, käy näin:

Ja sitten se taas palautuu nopeesti normaaliin muotoonsa, haha!

Käytiin siellä myös syömässä merenrannassa, jossa oli ihanan viileää.

Lämmintä suklaakakkua kera jäätelön ja kermavaahdon, ah!

Haniassa kulkukissoja näkyi joka paikassa. Mun sydän särkyi, kun ne oli niin raihnaisia ja laihoja. :'( Olisinpa voinut ruokkia ne kaikki...

Noin 3-4 tunnin reissun jälkeen mentiin rannalle löhöämään, mutta mulla tuli siellä liian kylmä, koska tuuli niin kovaa, joten mentiin taas altaille. Kohta kuitenkin muut halusivat mennä aaltojen sekaan hulluilemaan.

Illalla tehtiin vihdoin se, mikä meidän oli pitänyt tehdä koko reissun ajan: mentiin kalojen ruuaksi.

Aluksi kutitti hulluna ja ajattelin, että en kyllä kestä olla tossa varttia, mutta kohta se rupesi tuntumaankin jo aika hauskalta. Lopuksi meidän jalat vielä hierottiin ja jalat olivat kuin uudet jalat!

Jep, mun käsi vääntyy aika karseesti.

Viimeisen illan kunniaksi halusin syödä oikein ison jäätelöannoksen. Sen jälkeen lähdettiinkin viimeisen kerran nukkumaan Menian hotelliin. Mä sanoin Ollille matkan alussa, että mä varmaan itken viimeisenä iltana, kun pitää lähteä, mutta kyllä oli ihan kiva palata kotiinkin, olihan sitä kokonaisen viikon Kreetalla viettänyt ja se oli mun mielestä ihan tarpeeksi. Lähtemistä helpotti myös se, että meitä odotti kotiinpaluu iltana vielä bileet, jossa näin lukioihmisiä ja mun ihanimpiakin ystäviä pitkästäpitkästä aikaa! Voi sitä jälleennäkemisen ilon määrää.

Kahdeksantena päivänä herättiin ennen seitsemää ja käytiin aamupalalla. Siellä saatiin uudeksi ystäväksi koira, jolle syötettiin salaa Ollin aamupalatähteet. Se meinasi tunkea vielä meidän hotellihuoneeseenkin mukaan. Kohta mentiinkin odottelemaan tien päähän linkkaa, joka vei meidät lentoasemalle, jossa aika meni nopeasti shoppailemalla. Neljän tunnin lento meni myös tosi nopeaa, mutta automatka Helsingistä Härmään oli taas pitkä. Hirvikin hyppäsi tielle meidän eteen pimeässä, onneksi mä en ehtinyt nähdä muuta kuin sen takapään, koska luin just silloin kännykällä viikon ajalta kirjoitettuja blogipostauksia. Muuten olisin varmaan huutanut niin kovaa, että vähintään silloin Olli olisi ajanut ojaan. Kun oltiin jo Alahärmän puolella, radiosta soi sopivasti "vie mut kotiin" biisi, hihi. Kotona jo odoteltiinkin tuliaisia innokkaina. Vielä siitä mentiin sinne bileisiin muutamaksi tunniksi, vaikka väsytti hirveästi. Yhden maissa mentiin sitten onnellisina nukkumaan onnistuneen ja aivan mahtavan syyslomareissun jälkeen. <3

1. En jaksanu lukee, mut ihania kuvia! :)<3

2. Voi ku tuli ikävä Kreikkaan :-(

3. Tosi kiva postaus! :) ihanan näköstä ja ihania kuvia! Hahah mua nauratti noi merisiilijutut :D

1. Kiitos kovasti! :) Ne oli niiiin pelottavia, vielä kun mulle kerrottiin et ne on myrkyllisiä! En vieläkään tiedä onko asia noin, koska toiset sanoo et ne on ja toiset sanoo että ei.. :o

4. Upeita kuvia!Kaikkea kivaa te ootte siellä harrastaneet.
    Kiitokset ihanista tuliaisista!

1. Kiitos!
      Voi kun jaksatte kiittää aina vaan niistä tuliaisista, olkaa hyvä vaan! :)

5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

6. Aivan ihania kuvia, ja on teillä varmasti ollu ihana reissu! :) Nam nuo jäätelöannokset!
    Oli VARMASTI mukava palata kylmään koto-Suomeen :D!

1. Kiitos ja aivan ihana reissu tosiaankin oli.. :) No Suomeen oli ihan jees palata, mutta takaisin tähän säähän ei! :x

7. Kiva postaus! :) Toi sama vuori meidän hotellin rannalta kans missä oltiin Kreikassa! :D Ja me kans meinattiin kokeilla tota kala juttua, mutta kuitenkin se vaan jäi.. :o

1. Kiitos! :) Aijjjaa, vähän hauskaa! Mun pitikin heti käydä kurkkaamassa sun Kreeta-postausta, et näkykö siellä tuttuja paikkoja. ;)

8. Voi ku tuli taas ikävä tuota lämpöä ku tääl on niiin kylmä.. :( Pitää lähtee joskus (ku on taas rahaa..)taas johnki lämpösee =)) ja muute kiitos hyvästä lomaseurasta ! =D

1. No joo, onneksi kuitenkin sunnuntaina paistoi aurinko, niin ei ollut ihan niin kova pudotus takaisin tänne Suomeen... :D
      Jep, heti taas säästämään, että pääsisi taas mahdollisimman pian jonnekkin lämpimään!
      Meillä oli kyllä kivaa! :)

2. Nii (: Mutta sitte viime yönä satoki jo lunta ja aamusin on pakkasta... =D

3. Ooh, tännekkin saisi mun puolesta tulla jo lumi maahan! :)

9. Hah voi toi pinkki possu, miksi sorruit? :D Harmi ettei nähty lauantaina :(

1. Se oli niiin söpö ja hauska! :D
      Voi ei valaise toki muakin, kenen näkemisen skippasin lauantaina?? :D

2. Asia selvisikin minulle jo, hei vain Holma!! :D

10. oi mitä kuvia, näyttää et teillä oli huippu reissu :)
    ja ihania pisamia sulla, beautiful!

C

1. Reissu oli aivan mahtavan upea!