Sivut

keskiviikko 2. tammikuuta 2013

ihanakamala 2012


Mun ja monen muun vuosi 2012 alkoi mitä kamalimmalla tavalla. Meidän paikkakuntaa, lukiota ja varsinkin meitä abeja kohtasi surullinen tragedia - koulupuukotus. Se, että uhrina oli mun pitkäaikainen rakas ystävä, toi vielä lisää murhetta ja surua tähän jo muutenkin kamalaan tapahtumaan. Sinä samana päivänä meitä abeja oli yksi vähemmän, mutta onneksi ei kaksi. Tammikuu oli hirveän sekavaa aikaa, ei sitä vaan voinut uskoa todeksi, että täällä meidän turvallisessa pienessä paikkakunnassa voi tapahtua jotain noin hirveää. Puhelimet pirisi heti samaisena päivänä, kun Iltalehdet ja Iltasanomat yritti törkeästi meiltä udella kirjoitettavaa lööppeihin. Tammikuu oli täynnä surua, kyyneliä, jännittämistä, helpotusta ja taas surua ja taas helpotusta... Elämäni kamalinta aikaa, onneksi ystävät oli tukena. Myös facebookin kautta tuttavat tukivat ja antoivat kannustavia lauseita.

Ei voi sanoa, että kaikki päättyi hyvin, koska ei se aivan niin mennyt. Mutta onneksi meidän Mamme voi tänä päivänä oiken hyvin, suojelusenkelit olivat todellakin matkassa ja rukoukset menivät perille.  

Elämässä oli pakko jatkaa eteenpäin. Tein lukusuunnitelman tulevia kirjoituksia varten ja rupesimme koulussa suunnitelemaan helmikuun penkkareita.

Onneksi Tammikuuhun sisältyi myös iloa, nimittäin mun kummitytöllä oli ristiäiset ja hän sai kauniin nimen Sofia Aurora Josefina.


 Helmikuussa elämä alkoi voittaa. Mamme pääsi kotiin sairaalasta ja penkkaritohinat oli kovassa vauhdissa. Oon niin ylpeä meidän abeista, niin vaan saatiin järjestettyä tosi onnistuneet penkkarit kaikesta huolimatta. Aluksi oli kuitenkin väittelyä siitä, onko meidän sopivaa järjestää penkkareita vai ei, mutta olen tosi iloinen että järjestettiin, sillä näin meidän abivuodesta jäi myös kivoja ja ihaniakin muistoja. Foruumeilla arvosteltiin meitä kovin sanoin siitä, että kuinka me kehdataan iloita ja juhlia kaiken jälkeen, olivat löytäneet näitä iloisia penkkarikuvia mun blogista. Siellä myös spekuloitiin, olinko mä tai Olli?? syyllinen kaikkeen. Tuntui tosi pahalta, mutta annoin asian olla, koska ne ilkeät spekuloijat odotti varmasti sitä, että mä olisin reagoinut jotenkin asiaan. En halunnut antaa niille sitä, mitä ne halusivat.
Penkkarit oli kaikenkaikkiian todella onnistuneet ja hauskat. Olin tosi tyytyväinen mun enkeli-asuun.

Penkkareiden jälkeen meitä odotti vielä abiristeily. Se reissu meni multa vähän pilalle, sillä menin hyttiin nukkumaan jo yhdeksältä illalla.. :D Sitä se väsymys ja stressi teettää!
Sairastuin heti risteilyn jälkeen elämäni yhteen kamalimmista flunssista. Oli niin heikko olo, että pienikin liikehdintä sattui. Sain piristystä sairastelun keskelle, kun mulle soitettiin, että mut oli valittu työhaastatteluun juuri sinne kesätyöpaikkaan, mihin eniten halusin. Haastattelu meni kuitenkin hyvin sairastelusta huolimatta.

Äiti oli luvannut tarjota meille kaikille seitsemälle likalle pizzat, kun Mamme parantuisi ja pääsisi sairaalasta. Näitä pizzajuhlia vietettiin Helmikuun lopussa. Oli ihanaa kun pitkästä aikaa me kaikki seitsemän oltiin jälleen yhdessä.

  Helmikuuhun mahtui myös paljon matikan laskentaa ja psykologian lukemista, sillä kirjoitukset odottivat seuraavassa kuussa.


Maaliskuussa lukio oli loppunut ja piti jo oikein tosissaan lukea kirjoituksiin. Mun päivät kuluikin aika saman kaavan mukaan: nukkumista, syömistä, lukemista, tuhkimotarinan katsomista ja liikkumista. Hommasin avaimen salille. Kävin siellä ahkerasti, koska oli paljon aikaa, kun sai olla vain kotona. Muutakin liikuntaa harrastin paljon, suurimmaksi osaksi liikuin joka päivä ainakin kaksi kertaa. Se näkyi kropassa ja mielessä. 

Kävin pitkästä aikaa parturissa. Latvat oli niin huonossa kunnossa, että pituudesta piti napsaista reilusti pois. Harmitti, mutta tukka oli taas terveen näköinen ja ihanan tuntuinen.

Maaliskuuhunkin mahtui hieman juhlaa, nimittäin Mammen kotona oli vielä juhlat Mammen parantumisen kunniaksi. :)

Maaliskuussa toimin muutaman tunnin sijaisena Ollin isälle. "Opetin" lukion ykkösille historiaa. Ostin palkkarahoilla itselleni upouudet lenkkarit, ero oli kyllä huikea vanhoihin, jotka olivat 7 vuotta vanhat Halpa-Halli lenkkarit.

Sain myös kuulla alustavista tuloksista, että olen saamassa matikasta C:n! En voinut uskoa sitä, käskin opettajan tarkistaa monta kertaa, että hän katsoi varmasti oikeasti kohdasta. Totta se oli, ahkeruus palkittiin! Joku varmaan kattoo, että no onpas hyvä arvosana, mutta kyllä se on mulle, joka sai matikan kursseista arvosanoiksi vain nelosia, vitosia ja kutosia!

Kirjoitukset loppui maaliskuun lopussa ja olin niin onnellinen
Maaliskuun paras päivä taisi kuitenkin olla se, kun sain kesätyöpaikan, johon kaikista eniten halusin!


Huhtikuussa oli ihanaa, kun sai tehdä mitä lystäsi, sillä työt eivät olleet vielä alkanut, ja kirjotukset oli ohi. Liikuntainto sen kuin suureni. Mun beibi täytti hurjat 8 vuotta!

Huhtikuussa ruvettiin katselemaan kämppää Kokkolasta, koska Olli oli päässyt sinne kouluun ja mä myös hain sinne. Mä en ollut ikinä käynyt ennemmin Kokkolassa oikein tunteella, vaikka ei tänne ole Härmästä kuin alle tunnin ajomatka. En siis tiennyt yhtään millainen paikka Kokkola on. Kuitenkin jotenkin olin saanut sellaisen kuvan, että siellä on tyyliin yksi vaatekauppa ja jotain ruokakauppoja (tyyliin kuin Kauhava). Yllätys oli sitten suuri kun täälä löytyikin kaiken maailman gina tricotit ja glitterit! Rakastuin Kokkolaan heti, olin ihan hymyssä suin kokoajan kun kierreltiin ja katseltiin ympärillemme.
Käytiin tsekkaamassa vain kaksi asuntoa. Ensimmäinen niistä olikin juuri tämä kämppä, jossa asutaan nytkin. Rakastuin tähän kämppään oitis, en olisi halunnut mitään muuta. Olin ihan varma, ettei me saataisi tätä, sillä laitettiin vuokraisännälle pitkä lista toiveita, mitä haluttaisiin tehdä kämpässä, sen piikkiin... :D Uudet lattiat, uudet maalit, jääkaappi jossa on pakastin...

Pääsiäinen oli kivaa aikaa. Oli ihana keväinen sää. Pääsiäisiltaa vietettiin luokkalaisten tyttöjen kanssa mökillä, oli kivaa vaihtelua kun oli pelkät tytöt paikalla.

Huhtikuun lopussa aukesi Powerpark, jonka avajaisissa on aina pakko käydä pyörähtämässä. Syötiin ihanat jäätelöannokset.



Vappua vietettiin kera 7 koBlan. Muistan noista juhlista sen, että syötiin siellä ihan hulluna herkkuja ja kun pääsin kotia, mulle tuli ihan hirveä olo sekä fyysisesti että henkisesti siitä määrästä mitä olin syönyt kaikkea kakkaa, että oli pakko lähtiä lenkille, että sain sen olon pois. Mä niin kaipaan tuollaista Melinaa.. :D Hurahdin tuolloin myös noihin ateriankorvikepatukoihin, nykyään ne pursuaa multa korvista ulos.

En muista tarkkaa päivää, mutta toukokuun alussa mentiin kirjoittamaan vuokrasopimus! En uskaltanut hehkuttaa tai iloita asiasta ennen kuin nimet oli tiukasti paperissa kiinni. Oltiin niin onnellisia. :) Toukokuun aikana käytiinkin Kokkolassa remppaamassa parit kerrat.

Äiti täytti 50 vuotta, jonka kunniaksi meillä oli juhlat. Mä sain meikata äitin ja jännitti ihan hirveästi, sillä en oo varmaan ikinä ennen meikannut ketään. Lopputulokseen oltiin kuitenkin onneksi tyytyväisiä. Samaisena juhlapäivänä mulle ja Ollille tuli täyteen 2 vuotta yhteistä taivalta.

Olin ihan ensimmäistä kertaa kuskina, Seinäkuun yössä. Auto sammui monet kerrat ylämäkiin, mutta onneksi kyytiläiset oli kannustavia. :'D (ylämäet on vielä tänäkin päivänä mun heikko kohta)

Menin Jennyn seuraksi Vaasaan, kun Jennyllä oli pääsykokeet siellä. Shoppailin sillä välin sen muutaman tunnin minkä Jenny viihtyi pääsykokeissa. Ostin siltä reissulta ylioppilaslakin, ainiin, viralliset tulokset taisivat myös tulla toukokuussa ja musta tuli ylioppilas! Oli ihana herätä onnitteluviesteihin, kun itse ei tiennyt asiasta vielä mitään!

Toivottavasti Härmän lukion Facebook-sivu ei pahastu, että nappasin sieltä tuon lakitus kuvan 0:)

Kesäkuu oli ihan huikeeta aikaa. Se alkoi ylioppilasjuhlillani, joita en rehellisesti sanoen uskonut ikinä viettäväni. Voi sitä ylpeyden määrää, kun sen lakin sai vetää päähänsä! Olo oli kuitenkin myös tosi haikea, sillä meidän lukioaika oli nyt tässä. Meidän mahtavaa lukioporukkaa näkisi enää tosi harvoin.

Lakituspäivänä satoi kaatamalla. Mun hiukset, jotka Mamme oli aamulla vaivalla kihartanut, menivät ihan takkuisiksi. Kuvia tuli tosi vähän tältä päivältä. Kuulostaa kurjalta, mutta juhlapäivä oli silti kaikesta huolimatta mahtava ja ikimuistoinen. Lahjarahoilla oli kiva ostaa uuteen kotiin kaikkea kivaa!

Tiina järjesti meille seitsemälle "läksiäiset", koska nyt meidän koBla jakaantuisi ihan kokonaan, kun yhteinen lukiotaival loppui. Me järjestettiin silloin 9 luokalla läksiäiset Tiinalle, joka lähti Kaustiselle musiikkilukioon, ja nyt Tiina järjesti ne meille vastavuoroisesti.  Tarjolla oli ihanaa kanasalaattia, leipää, skumppaa... Ihana Tiina oli ajatellut mua tomaattien suhteen niin, että oli laittanut ne erilliseen kuppiin, josta sai niitä halutessaan ottaa, koska mä tyyliin oksennan jos maistankaan tomaattia. :D

Kesäpäiviä vietettiin jonkin verran myös kalastellen. Me tuotiin kalat kotiin ja ajateltiin laittaa ne ainakin yön ajaksi meidän suihkulähdealtaaseen. Noh, tietenkin asia unohtui ja syksyllä kun äiti oli putsaamassa puutarhaa ja tyhjentämässä juurikin tuota kyseistä suihkulähdeallasta, sai äiti elämänsä yllätyksen ja säikähdyksen, kun aavistamatta kala pomppasikin vedestä! hahaha. :D

Yksi mieleenpainunut kesäpäivä oli se, kun olin Karoliinan luona. Saatiin kello 10 illalla idea lähteä yhdelle uimapaikalle, Kivijärvelle, ottamaan kuvia! Pukeuduttiin valkoisiin ja meillä molemmilla oli muhkeat nutturat. Hyttyset söivät meitä kuin viimeistä päivää, aijaijai...

Sitten päästäänkin juhannukseen. Juhannus oli ihan huippu tänä vuonna! Kotona syötiin hyvää ruokaa: makkaraa, lihatikkuja, herkkusienipekonipalleroita, palloperunoita, salaattia.. Ja näiden lisäksi totta kai perinteistä muumi ja smurffilimpsaa. Juhannusillan suunnitelmat oli totaalisen auki tyyliin vielä samaisena päivänäkin. :D Onneksi asioilla on tapana järjestyä, ja saatiin lopulta juhlapaikka. Sitä ennen me käytiin Karoliinan kanssa pyörähtämässä Kauhavan viimeisessä lentäjien juhannuksessa, johon saatiin Ollilta halvat rannekkeet ja päästiin jonon ohi. Viihdyttiin siellä ehkä puoli tuntia, sillä väkeä oli ihan hirveästi ja joka paikkaan olisi pitänyt jonottaa... Lopulta ilta koitti ja päästiin juhlimaan. Ilta oli tosi hauska!

Ainiin, meinasin unohtaa mainita, että aloitin työt S-marketissa kesäkuussa! Alku oli ihan hirveää, kun mokailin kassalla, ja tuntui että en ikinä oppisi. Onneksi kaikki alkoi sujua lopulta ihan hyvin.

 
 Heinäkuussa koitti se päivä, jota mä olin odottanut vuodenpäivät. Mun inttileskeys loppui ja Olli pääsi armeijasta. Hymyssä suin lähdin ajelemaan kohti Kauhavaa ja hain rakkaani vihdoin lopullisesti kotiin! Leivoin Ollille sen kunniaksi mokkapaloja. Loistava päivä.

Näin pitkästä aikaa mun lapsuudenystäviä Iinaa ja Samulia. Samulin olin kyllä nähnyt jo ylioppilasjuhlissani, en meinannut aluksi edes tunnistaa. Taisi ollakin vuoden hämmentävin hetki, kun sitten tajusinkin että toi random-teinipoikahan onkin Samuli!

Tehtiin paljon yökyläreissuja Kokkolaan meidän asuntoon. Pikku hiljaa asunto alkoi näyttää meidän kodilta.

Ainoat kesän festarit, jossa olin, oli Vauhtiajot ja sinnekin lähtö tuli extemporena. Oli ihan hauskaa, vaikka harmitti kovasti, että kaikki meni baariin, olisi ollut niin kiva kierrellä siellä ulkona kesäyössä, niin kuin edellisinä vuosina. Tyhmää olla täysi-ikäinen!

Talviturkki heitettiin vasta heinäkuussa.


Elokuussa mä pääsin ensimmäistä kertaa Powerpark-pippaloihin. Muistaakseni tämäkin reissu tuli ihan yllättäen, taidettiin päättää vasta samana päivänä, että voitaisiin lähtiä käymässä siellä. Oli tosi kivaa, mutta vaikka mä aina valitan siitä, kun baareissa ei oo ikinä ketään tuttuja, niin oli se kyllä kieltämättä aika hassua, että kaikkien äitejä ja isiä oli siellä. :'D

Koin elämäni yllätyksen, kun olin töissä kassalla. Mun serkut Satu (joka asuu Ranskassa) ja Laura tuli mua siihen moikkaamaan ja mäkin niitä tervehdin takaisin sen kummempia ihmettelemättä... Meni ehkä sekunti, kun tajusin että sehän on Satu, joka on pitkästä aikaa tullut Ranskasta Suomeen, eikä mokoma kertonut mulle mitään!! :D

Mä sain ylioppilaslahjaksi lahjakortin kultakello-liikkeeseen. Ostin ensimmäisen kerran rannekellon, en olisi varmaan ikinä malttanut, ilman tota lahjakorttia, haha.

Koulun alkaminen lähestyi ja me päätettiin pitää likkojen kans vielä toiset läksiäiset, tällä kertaa alkoholilliset. Haettiin Raijan grilliltä "viimeinen ehtoollinen" ja niin. Aluksi kuitenkin mä sain kunnian toimia Tiinan ylioppilaskuvaajana, oli kivaa! Ja iltakin oli tosi kiva, itkettiin vuolaasti loppuillasta, kun oikeasti tajuttiin, että nyt meidän tiet eroaa!

Kuun lopussa työt loppui ja oli hirmu haikeeta, kun ei saanut enää nauraa asiakkaiden hyville jutuille. Mä oikeesti viihdyin siinä työpaikassa, sai nauraa monta kertaa päivässä. :D Ihana Olli yllätti mut viimeisen työillan jälkeen ja oli hakenut meille pizzaa ja daim-kakkua.

Sitten alkoi koulu. Mä masennuin jo heti ekojen päivien jälkeen, koska luulin etten tuu saamaan sieltä kavereita. :D Onneksi se ei mennyt sentään aivan noin! Meidän luokka on nimittäin ihan huippu!


Syyskuu: Ähtärin eläinpuistoa, tyttöjeniltaa, kutomista ja rok-kuntokeskuksen 10 x käyntikortti, ei sen kummempaa.


Ah, lokakuu, ihan paras kuukausi. Pidettiin taas tyttöjeniltaa ja tehtiin (okei, mä vaan katoin suosiolla vierestä..) tosi herkullisia macaroneja. Suunnitelmissa oli lähtiä baariin, mutta mä en ylläripylläri jaksanut. :D

Koulussa oli tursajaiset. Meillä oli teemana sotamiehet/naiset. Oli ihan huippuhauskaa! Kierreltiin Kokkolan keskustaa eri rasteilla, jossa oli aina jotain leikkejä. Illalla olisi taas ollut jatkot Komiassa, mutta ei mua näkynyt sieläkään! En oo selvästikkään baari-ihmisiä...

Syysloma alkoi ja mä pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni aurinkolomalle Kreetalle. Oli aivan superhyperihana reissu, ei mitään pahaa sanottavaa. Aamuisin syötiin ihana aamupala ja mentiin ottamaan aurinkoa. Illasta laittauduttiin ja mentiin ravintolaan syömään ja kiertelemään kojuja. Laajemman matkakertomuksen voi lukea tästä.

Seuraavana viikonloppuna olikin sitten mun ja Ollin tuparit, jossa oli mun parhaat ystävät Härmästä ja niiden avecit. Saatiin aivan ihana lahjakori lahjaksi, jossa oli kaikenmaailman juttuja. Tuparit oli hulvattomat ja mäkin jaksoin baariin asti, juhuu! ;D


Marraskuussa mentiin Triangeli-risteilylle, johon me ei aluksi saatu lippuja, mutta kuitenkin loppujen lopuksi saatiin! :) Sielläkin oli kivaa, linkkareissut vei vaan hirveästi voimia...

Melkein suoraan risteilyltä päästiin juhlimaan Matleenan ja Antin kihlajaisia.

Menin pitkästä aikaa Pin-up bloodin keikalle Karoliinan kanssa. Meidän piti viettää halloween tehden mokkapaloja ja kattoen joku kauhuelokuva, mutta lopulta se meni niin, että Karoliinan äiti leipoi meille mokkapalat ja me katottiin vaan teiniäitejä katsomosta. :'D

Oltiin Powerparkin pikkujouluissa, jossa loukkasin ensimmäistä kertaa kunnolla jonkun osan itsestäni ja se oli mun peukalo. Olin kyykyssä ja horjahdin siitä taakse päin ja otin vähän häjysti vastaan.. Olli-järjestyksenvalvoja vei mut ystävällisesti ambulanssille, jossa mulle laitettiin side käteen, oli jännää!

Karoliina, Topias, Sofia ja yllätysvieras Tuomas, vieraili täällä meidän luona Kokkolassa ensimmäistä kertaa. Käytiin syömässä kiinalaista omnomnom ja ostoksilla.


Joulukuu oli täynnä juhlaa. Meidän luokalla oli pikkujoulut, kummityttö Sofialla 1-vuotissynttärit, Mammella ylioppilasjuhlat, mun ja iskän synttärit ja joulu. Onnistuneita juhlia kaikki. :)

Joulu oli ihanaa aikaa, syötiin hyvin, levättiin, katsottiin hyviä ohjelmia, nautittiin. Joulun jälkeen lähdettiin käymään Tampereella muumiomuseossa ja Ikessa. Ikeasta löysin kauan haaveilemani lampun!


Huh, nyt vasta sain tämän tehtyä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan!
Kaikenkaikkiaan, tämä vuosi oli ihan mahtava ja tapahtumarikas, vaikka se onkin hyvä asia, toivon että vuonna 2013 meininki olisi vähän tasaisempaa! En usko, että 2013 vuosi päihittäisi 2012 vuoden, mutta toivottavasti siitä tulee melkein yhtä hyvä. :) Hyvää uutta vuotta kaikille!

17 kommenttia:

  1. Tosi kiva postaus! :) Mäki ajattelin eka tehrä tämmösen, mutta sitte tajusin, ettei mun elämässä oo vuoren aikana tapahtunu juuri mitään, niin päätin jättää välistä :D

    Äiti on nyt taas töissä, eli voit sanoa sun äitille, että hän voi tuora se figuurit äiteelle kun vaan muistaa ja ehtii :) (jos ne siis on jo sun äitillä Härmässä)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) Hah, niinkin kyllä käy joskus! :D

      Joo, mammalla on nyt pari päivää vapaata, mutta tuo sitten ne heti kun menee töihin! :)

      Poista
  2. Oli pakko tulla kommentoimaan että olipa superkiva postaus:-) Vaikutat huipulta tyypiltä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kun tulit, mulle tuli nimittäin niin hyvä mieli tästä kommentista, kiitos! :)

      Poista
  3. onko tuohon koulupuukotukseen vielä olemassa jotain uutislinkkiä tai sellaista mistä voisi lukea aiheesta enemmän? ihan hirveää! =/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/297123/Naisoppilaan+puukotus+toi+surun+Alaharman+lukion+alkuvuoteen

      Poista
  4. Kiva postaus:)!! hullua ajatella että nuista monesta jutusta on jo puol vuotta,tuntuu että sähä kirjotit niistä tänne noin kuukausi sitten:O:D

    VastaaPoista
  5. Olipas paljon kivoja kuvia! :-) Oon aina välillä käynyt lueskelemassa blogiasi, mutta nyt vasta kommentoin. Hyvää uutta vuotta! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja kiitos kommentistasi! :) Hyvää uutta vuotta sinne kans!

      Poista
  6. No niin... ekana sait kyyneleet silmiini. Pelkkä ajatus siitä, mitä olette kokeneet, tunteneet, läpikäyneet... En voi edes kuvitella! silti itku tuli pelkästä myötätunnosta.
    Onneksi kohta enkelipukuinen nuori nainen sai hymyn jo huulilleni. Kaunis asu kauniilla naisella.
    Loppujen lopuksi vuosi on ollut elämyksiä ja iloa, kokemuksia ja sitä itteensä: Elämistä!
    Nyt jo pyyhkäsin silmät kuiviksi.
    Hyvää päivänjatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Vilimarika taas niin kauniista kommentista! :) Vaikka tuo vuosi alkoikin huonosti, niin onneksi se jatkui onnellisesti!
      Ihanaa päivänjatkoa sullekin!

      Poista
  7. Aivan huikeaa tekstiä. Aivan huikea nainen. Kyyneleet tuli ison miehen silmiin paitsi sun ilmiömäisestä tekstistäsi myös noista tammikuun tapahtumista. Oot niin upea kummi tuossa, ja lisäksi miten nätisti kirjoitit luokkatoveristasi tammikuun tapahtumiin liittyen :) Voin sanoa että olen ihan helvetin iloinen että et ilmeisesti ollut silloin paikalla ku se kauheus tapahtui. Kun vaan ihminen saisi tämmöisen ihmisen sähköpostin kun ei muutenkaan yhteyttä tällä hetkellä oikee pysty niin ois se kyl hienoa :) En löydä sitä mistää täältä, kerro se tai laita linkki mistä löytyy :)?

    VastaaPoista